Dag 2: 23 kerken en de Maagd Maria met vleugeltjes

20 april 2017 - Quito, Ecuador

Na een onrustige eerste nacht opgestaan om 6.30u. Een beetje duf richting ontbijt, waar we meteen broodjes, een sapje en thee kregen. Met een lekker eitje erbij en wat fruit kwamen we een beetje tot onszelf ; ook was het meer dan genoeg. We vertrokken rond 8.00uur met de bus naar het zuidelijke deel van Quito, naar het uitzichtpunt El Panecillo. Het was een leuk stuk rijden, waarbij je onderweg al een redelijk beeld kreeg van de drukte en de grootte van de stad. Aangekomen op de top (ruim 3000m) konden we gelukkig aardig veel zien, al was het grotendeels bewolkt. Het was lekker rustig, wij waren bijna de enige bezoekers en we konden in alle rust rondlopen. Naast de verschillende uitzichten over de stad, was er een enorm beeld te bewonderen van de Maagd Maria, het enige beeld ter wereld met vleugels (als een engel).

Vervolgens bracht de bus ons een stukje lager, naar oud- Quito, waar we te voet verder gingen.  De oude binnenstad van Quito is uniek in Zuid-Amerika en staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Er zijn leuke straatjes, veel oude koloniale gebouwen, mooie pleinen en veel kerken. Ook zijn er leuke binnenplaatsje waar je gezellig kunt zitten. Op een van de pleinen hebben we op een terrasje een erg lekker kopje warme chocolademelk gedronken, dat was de aanrader daar. Ook konden we daar weer gebruik maken van de banos, wat met het vele drinken onvermijdelijk is. Overigens hebben we tot op heden weinig tot geen last van de grote hoogte (afkloppen...). We hebben dus ook nog maar geen cocabladeren of cocasnoepjes gekocht die ons veelvuldig werden aangeboden!

We hebben nog een bijzondere kerk bezocht, de Iglesia de la Compania de Jesus. We mochten er geen foto's maken, maar nog nooit heb ik een kerk gezien zo over de top versierd met bladgoud. Over de bouw en de inrichting  is in totaal 160 jaar gedaan. De indianen die aan de kerk gewerkt hebben, hebben op verschillende manieren incasymbolen verwerkt in de decoraties.

We kwamen bij een mooi en gezellig plein, Plaza de la Independencia, waar ook het presidentieel paleis aan lag en een soort winkelcentrumpje met een prachtige binnenplaats. We gingen eerst wat smaken ijs proeven en daarna op weg naar het laatste punt.

Reisleider Mark spaarde ons vandaag niet en liet ons nog een lekker stukje klimmen naar de basiliek van Quito. Langs de hele buitenkant kon je de de dieren uit de verschillende "werelden " van Ecuador (Andes, jungle, Galapagos) zien in de vorm van waterspuwers.

Met de basiliek eindigde de tour door de stad en kon je zelf iets gaan doen. Helaas begon het meteen ook flink te regenen, zoals voorspeld. Met een groepje van 9 gingen we, gewapend met parapluutjes, weer terug naar het mooie plein bij het presidentieel paleis. We wilden graag lunchen op de eerste verdieping, binnen en droog. Het was erg gezellig en we hebben de lokale specialiteit "locro de papa" gegeten. Een soep van maïs en aardappelen met kaas en avocado. Erg lekker! Na de lunch nog wat rondgelopen, maar eigenlijk hadden we het wel een beetje gehad. Het tijdsverschil begon wat op te spelen. Uiteindelijk hebben Wilbert en ik een taxi terug naar het hotel genomen en hebben we een beetje gerelaxed. Straks gaan we eten, bij een restaurantje waar cavia op het menu staat. Wordt vervolgd...

1. Betty Otto:
    20 april 2017
    Wat leuk om dit allemaal lezen! Ik hoop dat het weer wat stabieler wordt. Apart hoor, Maria met vleugels! Wat is het interessant om een Basiliek of kerk te bezoeken in het buitenland. Je kijkt je ogen uit! Klinkt gezellig zo met de groep. Ja gaat toch geen cavia eten hé!! Nog veel plezier en tot het volgende verslag! Liefs. XXX
  2. Christel:
    20 april 2017
    Hoi mam, ik ben net wakker. Gisteravond hebben we lekker gegeten, drie mensen hadden een hele of halve cavia! Ik heb er een foto van geplaatst. Heb je die al gezien? Het zag er heel onaantrekkelijk uit, maar ze vonden het wel lekker (behalve het dikke vel, brrrrr! ). Vannacht hebben we goed geslapen en we vertrkeken staks naar Otavalo. Het weer is niet zo goed, we zitten in het staartje van het regenseizoen. Daar doe je niks aan. Misschien is het in Otavalo beter, in de ochtend is het het best. In de jungle is het ook weer heel ander weer. We hebben het erg gezellig in ieder geval! Dikke kus X
  3. Betty Otto:
    20 april 2017
    Ik heb alle foto's gezien. Die cavia, brrr, waarom dat koppie erbij! Verder prachtige foto's. Met al die duiven,zo mooi! Wat een land. Ik hoop dat de grijze lucht ook een keer blauw wordt. Ik zie dat jullie het gezellig hebben. Dikke kus. XXX
  4. Mariska:
    Heel veel plezier!!!