Dag 13 en 14: El Cajas en de afdaling naar Guayaquil

2 mei 2017 - San Cristóbal, Ecuador

De tweede dag in Cuenca, 30 april, was een zondag. Op zondag zijn veel winkels dicht en daarom stond er op het programma een excursie naar nationaal park "El Cajas", 30 kilometer buiten Cuenca op ongeveer 4000m hoogte. Bijna iedereen ging mee. Het had veel geregend de nacht ervoor, maar het was droog toen we vertrokken. De rit was leuk, door een paar kleine plaatsjes, waar we o.a. een hele specifieke bereiding van varkensvlees konden zien.

Het nationale park ligt hoog in de bergen en hoe hoger we kwamen, hoe meer wolken er waren. Het bleek erg koud te zijn, maar gelukkig hadden we genoeg laagjes aan getrokken om warm te blijven. Bijna iedereen wilde een "korte, niet moeilijke " wandeling doen, alleen Theo, Marijke en Arnold gingen voor de langere. Het regende af en toe, dus ik trok de poncho ook aan. Mijn camera paste mooi in de buidel voorop. De wandeling was erg mooi, we hebben veel bijzondere bloemen,meren en bomen gezien. Het eind van de wandeling was lastig en heel modderig, maar iedereen kwam heelhuids aan. Nel stond ons op te wachten, zij had in de nabije omgeving wat rond gekeken. Ze vermaakt zich altijd wel.

Na de wandeling gingen we lunchen in een restaurantje. Toen we daar zaten barstte het los. Hele harde regen. We waren blij dat we dat niet hadden gehad tijdens onze tocht, want dan waren de paden onbegaanbaar geworden.

Na lunch met de bus terug, even geslapen, net als veel anderen. Terug in het hotel hebben we eerst nog een discussie gehad over de hoogte van de fooien voor Mark en Marco. Omdat we er niet echt uitkwamen, besloten we dat ieder voor zich iets zou geven. Dirk en Yt zouden de beide mannen toespreken tijdens het eten  's avonds. Daarna gedoucht en gerelaxed, kopje koffie gedronken en gekletst. Het weer was slecht en bijna alle winkels waren gesloten. Wel lekker om even niets te doen!

Om 19.00u gingen we met ze allen eten vlak bij de grote kathedraal. Het was een drukke tent, maar er moest toch gespeecht worden. Vooral het verhaal van Dirk voor Mark was erg leuk! Mark was wel wat ontroerd.  We hebben lekker gegeten en zijn toen terug gegaan. Maandag gaan we allemaal naar Quaiaquil en de dag erna zet Mark ons op het vliegtuig naar de Galapagos Eilanden. Helaas gaat hij niet mee...

Maandagochtend 1 mei, de Dag van de Arbeid, hier een feestdag. Iedereen is vrij. Wij vertrokken vanochtend eerst weer richting nationaal park El Cajas om vervolgens via een pas op 4000m hoogte te gaan afdalen naar zeeniveau. Onderweg kwamen we verwilderde lama's tegen en maakten we verschillende foto- en plasstops. De route naar beneden was prachtig, met indrukwekkende vergezichten en prachtige wolken die opsteken uit het dal. Het "on top of the world" gevoel!

Uiteindelijk,  na nog een mooie stop, kwamen we in het dal van de Costa uit. Meteen een totaal ander landschap met rijstvelden, suikerriet-plantages en cacaobomen. Het was meteen erg warm en de dopjes doen caraibisch aan. We zijn gestopt bij fruitstalletjes langs de weg en hebben de lekkerste fruitsoorten gezien en geproefd. De ananas was super!

Door naar de grootste stad van Ecuador, Guayaquil.  Eerst door voorsteden, die ook als crimineel bekend staan en toen over de grootste brug van Ecuador naar het centrum. Het hotel lag midden in het centrum,  bij het leguanenpark. In de bus hadden we al een kaartje van Mark gekregen met plekken waar we veilig naar toe konden gaan. Quaiaquil staat bekend als gevaarlijk stad, dus we moesten ons tot de bewaakte stukken beperken. Het weer was trouwens super!

Niet alle kamers waren klaar, wij hadden geluk (kamer 808). Marcia en Helenita gingen bij ons even omkleden, het was nu wel echt korte broeken weer! We besloten geen tas mee te nemen de stad in, maar alleen wat los geld en de telefoons als camera. Na een lunch bij het hotel gingen we eerst naar het leguanen park. Ik dacht dat het een soort dierentuintje zou zijn, maar het was gewoon een heel mooi openbaar park, zoals we er hier al veel gezien hebben, maar vol met leguanen. De leguanen kwamen hier al voor , voordat er een park aangelegd werd. Het zijn echte landleguanen. Het was erg leuk, je kunt op de foto's het best zien hoe het was!

Vele foto's verder zijn we richting de rivier gelopen.  Het was niet druk op straat.  Vlak voor de boulevard waren we nog getuige van een politieoptreden waarbij drie gasten hardhandig gepakt werden door vele agenten en bewakers die overal vandaan kwamen rennen. Zo gaat dat blijkbaar hier...

Langs de rivier, over de nieuwe boulevard richting oude stad gegaan. De rivier is echt heel breed! Er waren veel mensen op de been, volgens Mark grotendeels uit de sloppenwijken. We hebben de botanische tuin gezien en zijn ook alle 440 treden opgelopen naar de vuurtoren bovenin de oude stad. Onderweg kwamen we verschillende bekenden tegen.  Het uitzicht vanaf de vuurtoren was fantastisch!  Je kon helemaal rondom kijken en de zon stond al laag.Wat een enorme stad! De gekleurde huizen op de foto achter het kerkje,  zijn de huizen van de sloppenwijk. Heel kleurrijk.  Deed me denken aan Brazilië!

Toen weer terug,  het was nog best een eind. Hetzelfde stuk, want dat was veilig. Nog even bij de leguanen gaan kijken. Ze waren allemaal van de grond verdwenen  en lagen lekker te chillen in de bomen. Wij zijn gaan douchen en daarna hebben we met zijn allen gegeten in het hotel. Morgen vetrekken we voor de laatste etappe van de reis naar de Galapagos eilanden!

1. Màrry:
    2 mei 2017
    Hoi reizigers, ik liep een beetje achter met lezen en heb dat nu ingehaald. Wat een geweldige reis Wilbert en Christel. Een groot avontuur! Geweldig hoor.
    Hoe is de groep?
    Heel veel plezier op Galapagos!
  2. Yvonne:
    Wat mooi en wat een avontuur! Weer veel plezier en geniet lekker ! Xx
  3. Betty Otto:
    2 mei 2017
    Wat een gezellig en spannend verslag. Ik wandel gewoon met jullie mee. Geen last van voeten of knellende schoenen? Wat een land! Mooie foto's! Jammer dat Mark niet mee gaat naar de eilanden. Krijgen jullie een nieuwe gids. Weer even wennen dus. Wat een aparte dieren, die leguanen. Fijne dag verder en tot het volgende verslag. Liefs. XXX XXX
  4. Riet Stokkel:
    3 mei 2017
    Weer even een reactie van mij.Ik geniet van jullie verhalen! Wat is de natuur daar toch mooi.Die groene bergen zijn erg indrukwekkend.Het siergras uit mijn tuin staat daar ook langs de weg! De armoedige huisjes met een dak dat met een zuchtje wind zo weg kan waaien! De leguanen zijn wel heel bijzonder!! Zullen ze warm of koud aanvoelen? Niet geprobeerd zeker? Dat fruit lijkt me ook heerlijk om te eten(ik eet vanmiddag maar gewoon een banaan!!). Veel plezier in jullie laatste week,ik kijk weer uit naar een nieuw verslag.
    Groetjes van mij.