Galapagos

7 mei 2017 - Guayaquil, Ecuador

Galapagos
Zo, daar zitten we dan, op weg van Galapagos naar Guayaquil,  de eerste etappe van de terugreis. Om het verhaal van deze reis compleet te maken, moet ik een aantal dagen terug. Naar ons vertrek uit Guayaquil, op dinsdag 2 mei. Het hotel in Guayaquil was erg prettig en we hebben er lekker geslapen en prima ontbeten. Het weer was, in tegenstelling tot de dag ervoor, nat. Het was maar goed dat we weggingen!
Met onze eigen bus werden we naar het vliegveld gebracht waar we eerst afscheid namen van chauffeur Marco en na de eerste incheckformaliteiten ook van reisleider Mark, die daar best een beetje emotioneel onder was. Hij heeft onze reis fantastisch goed begeleid en ons enorm veel over Ecuador geleerd, zelden hebben we zo'n gedreven reisleider meegemaakt. Afijn, in zo'n anderhalf uur vlogen we naar het eiland San Cristobal,  onderdeel van de Galapagos archipel. Het weer was stralend, dus dat was goed aankomen! Als groep waren we natuurlijk wel erg nieuwsgierig naar onze nieuwe gidsen, maar dat het geen Mark zou zijn, dat wisten we. We werden opgehaald door Boris, een zeer snel en onduidelijk sprekende jongen van San Cristina. Hij ging met ons mee naar het hotel op een paar minuten afstand van het vliegveld. Dat het anders was met Boris was al snel duidelijk. Door de manier van communiceren alleen al ontstond er onrust.  In het eenvoudige hotel werden de kamers verdeeld en konden we ons even opfrissen. Daarna zijn we met Boris naar het dorpje gelopen, op een paar minuten lopen afstand, om te lunchen. Een leuk wandelingetje waarbij we onderweg al de eerste zeeleeuwen en rode krabben zagen. In de haven lagen ook overal zeeleeuwen, op bankjes, onder een quad  en overal op het strand en op straat. Heel grappig!
We hebben met zijn allen geluncht, dat duurt natuurlijk altijd even. Maar het was verder lekker en daarna gingen we een stuk lopen. Volgens Boris 10 a 15 minuten, maar het bleek veel langer.  Heel vervelend voor bijvoorbeeld Nel, die niet makkelijk loopt en ook voor Alfons. Het was wel een erg leuke wandeling! Via allerlei paadjes en bruggetjes naar een informatiecentrum over de Galapagos. Daar konden we even uitpuffen, want het was ook nog eens erg warm. We zijn er niet te lang gebleven, want we wilden nog snorkelen, we hadden zelfs snorkelspullen gehaald. Dus na het centrum doorgegaan richting het strand. Door alle afleiding onderweg (vooral mooie vogeltjes) raakten Marcia, Helenita,  Wilbert en ik iets achterop en namen we de verkeerde afslag. We kwamen op een mooi strand, met wilde zee. De anderen bleken later bij een snorkelplateau te zijn geweest, maar het was er erg druk en ze waren ons kwijt. Uiteindelijk kwam iedereen naar het strand. Er waren zeeleeuwen aan het zwemmen en wij hebben ook geprobeerd te zwemmen, maar het water was veel te wild. Er bleek ook een rode vlag te staan, dus mocht je niet zwemmen. Weer niet zo goed gecommuniceerd door Boris. Je kon er wel leuk rondlopen, het zat er vol met libelles. We hebben leuke foto's gemaakt en tegen zonsondergang zijn we terug gaan lopen, op eigen tempo. Overal in het dorpje kom je zeeleeuwen tegen. De mensen leven hier gewoon samen met de zeeleeuwen!  We zijn lang blijven hangen, je blijft foto's maken!
Terug in het hotel was daar de andere gids, Pablo. Een mooie jongen, die veel rustiger en beter engels sprak en ons duidelijk uitlegde wat er zou gaan gebeuren.  Iedereen was weer wat geruster. Na het douchen gingen we met de groep eten, in een restaurantje dat Pablo had uitgezocht. Simpel, maar prima. Ik heb spaghetti met pesto gegeten. Toen we na het eten terug waren in het hotel, zijn we allebei met kleren en al in slaap gevallen op het bed. Rond 2 uur wakker geworden nog even tanden te poetsen. De vermoeidheid begon toen we goed toe te slaan!
Woensdag
Lekker ontbijtje op de bovenste verdieping van het hotel, met mooi uitzicht. We gingen vandaag op tijd op pad. Iedereen was mee, behalve  Jaap en Fran. Zij hadden een heel mooie, maar wel dure optionele excursie geboekt waarbij je ging snorkelen en het eiland rondging. Wij gingen met de bus de bergen in, maar eenmaal boven was er alleen maar mist, dus gingen we eerst naar het tortoise breeding centre. Van de Galapagos reuzenschildpad bestaan verschillende soorten en op San Cristobal is alleen de San Cristobal reuzenschildpad. In het centrum worden kleine schildpadjes langzaam gewend aan een leven in de vrije natuur. Het was leuk om er rond te kijken. Hierna gingen we door naar een strandje. Het bleek een erg mooi strand te zijn,  met wit zand en blauw water. Verschillende mensen gingen gen zwemmen.  Ik ging rondlopen en heb mooie foto's gemaakt. Er zat nog een pelikaan op de rots en ook dook er opeens een zeeleeuw op. Het was een erg mooie plek, we hadden wel langer wilen blijven. Het was er ook lekker warm en zonnig.
Maar we zouden nog boven in de bergen naar een meer gaan, dus gingen we kijken hoe de weersomstandigheden waren. Het bleek minder mistig, maar toen we na een pittige klim boven kwamen, was het meer niet te zien. Dat was wel jammer.  Af en toe doemde het op uit de mist,  maar om er te gaan wandelen was iet zinvol. We zijn met de bus terug gegaan en met een groepje lekker gaan lunchen. Heerlijke mangosapjes en een hamburgertje. Toen hadden we de middag vrij en zijn we met zijn vijven terug gegaan naar de plek van de dag ervoor, ik wilde wel graag zien wat er was op de plek die we gemist hadden. We hebben er lang over gedaan, heerlijk op eigen tempo, leuke foto's maken en toen kwamen we bij het plateau. Onderweg had ik trouwens een bijzondere ontmoeting met een geel kanarie-achtig vogeltje dat zomaar op mijn camera kwam zitten. Totaal niet bang hipte hij wat rond, sprong op mijn vingers en pikte wat in het toestel. Zo leuk! Dat is wel opvallend,  dat de dieren niet bang zijn.
Het plateau was op debluen erg leuke plek, er waren mensen aan het snorkelen,  maar het was er niet druk. Er lagen een paar zeeleeuwen op de rotsen, er waren pelikanen aan het vliegen en vissen, er waren honderden krabben, zwart en rood en in de lucht de fregatvogels. Arnold en Wilbert wilden we even zwemmen, dus langs de zeeleeuwen even het water in. De zeeleeuwen zwommen daar ook rond! Toen ze er weer uit moesten lagen er meer zeeleeuwen,  dus dat was even spannend, we hebben er  wel weer om gelachen!  Toen zijn we doorgelopen langs het beeld van Darwin, naar het strand met de wilde zee. Er was nu een gele vlag en weer zeeleeuwen. We moesten doorlopen,  want het was al laat. Op ons gemak teruggelopen naar het dorp. Het strand lag bezaaid met zeeleeuwen,  een hoop lawaai en gedoe en zeeleeuwen die over elkaar heenliepen,  weer neerploften of aan het bakkeleien waren.
Bij het restaurant zat Nel al te eten, we zijn bij haar aangeschoven en hebben een pizza besteld. Het was een leuke dag, maar best weer vermoeiend. Dus na het eten rustig naar het
hotel gelopen en gaan slapen.
Donderdag :  van San Cristobal naar Isabela
We moesten weer lekker vroeg op vanochtend, want we hadden een flinke reis voor de boeg. Het weer zag er prima uit, dus tijdens het ontbijt nog even genieten van het uitzicht op de blauwe zee. Met de bus naar de haven en daar moesten we onze bagage laten nakijken.  Je mag helemaal niets meenemen uit de natuur, maar ook geen opengemaakte etenswaren. Als je tas gecheckt is, doen ze er een soort verzegeling op. Nog een praatje gemaakt met mensen van een Nederlandse Fox groep. Zij gingen alweer bijna naar huis.
Alle tassen gingen in de boot en wij konden allemaal beneden, grotendeels buiten zitten. De meeste van ons hadden wel een tabletje genomen tegen zeeziekte en maar goed ook, want het ging best rap en tegen het tij in. Dat betekende een hoop gestuiter. Iedereen hielt zich goed, behalve Fran, ze werd al snel erg beroerd en ging met een zakje in het midden zitten. Ook heeft ze een tijd doorgebracht het toilet, wat een ellende... Het was wel zo'n 2 en een halfuur varen naar het eiland Floreana. Op Floreana wonen maar 150 mensen. In de haven lagen natuurlijk weer overal zeeleeuwen,  maar voor het eerst ook verschillende zeeleguanen. Ze zijn op Floreana zwart met rood en ze hebben allemaal iets wits op de kop. Het zijn net kleine dinosaurussen!
Ik moest heel nodig plassen, dus dat had prioriteit. We gingen toen in twee auto's de bergen in. Daar zijn we een stuk gaan wandelen. Dat was leuk, met weer een aantal grote schildpadden, een kleine nederzetting van een piraat met een stenen doolhof en verschillende vogels en vlinders onderweg. Na de wandeling hebben we een prima lunch gehad de haven, compleet met soep, rijst met kip en als toetje watermeloen. Tijdens het eten viel er een flinke bui. Na de lunch was er tijd om zelf nog rond te lopen en hebben we veel leguanen gefotografeerd. Overal liggen mooie schelpjes, het is wel jammer dat je niks mee mag nemen...
Toen aan boord voor het tweede deel van de bootreis. We kregen een andere boot en vier mensen (en Truus) konden boven zitten. Daar had je een heel wijds uitzicht. Wij zaten beneden, ook een mooi zicht. De reis was rustiger en ook interessanter, vooral toen we midden in een grote groep dolfijnen terecht kwamen. Blijkbaar was er daar een plek met veel vis, want overal waren dolfijnen, Jan van Genten en vele andere zeevogels, dat was erg mooi! Foto's maken was erg lastig, maar anderen hebben vast wel iets beters.
De reis was iets korter. Helaas was het weer toen we aankwamen op Isabela niet best. We moesten overstappen in een taxiboot en alles werd nattig. Het eiland zag er wel erg mooi uit, met heel blauw water en mangroven langs de kant. We gingen met een auto naar het hotel, het was niet ver. Ik denk dat dit hotel het slechtste was van allemaal. We hadden een klein kamertje met een klein bed, een oude airco, maar goed, alles werkte en was schoon. Toen we weer een beetje opgedroogd waren zijn we met Pablo naar een restaurantje gegaan. Hij woont in dit dorpje. Het eiland is weer totaal anders, met brede onverharde straten, een combi van western en caraibisch.  De grote kerk heeft glas-in-lood ramen met Galapagos dieren! In het restaurant kon je alleen bier, papayasap of water krijgen. De rest was nog niet geleverd. We hebben prima gegeten en zijn daarna teruggegaan naar het hotel.
Vrijdag: dagje Isabela
Een beetje een grijs begin van de dag, maar geen grote regenbuien. Het ontbijt was redelijk.Wij hadden besloten vanochtend niet met de vulkaan excursie mee te gaan, maar lekker zelf de omgeving te gaan verkennen. Met zijn vijven een fiets gehuurd, mooie fietsen, en richting het strand gereden. Wilberts band was lek, dus hij moest even terug. Een soort gebied gevonden, waar je kon wandelen. Er zaten overal leguanen op de brug! Er waren grote vijvers met een paar flamingo's, erg mooi allemaal. Het was een leuke wandeling,  maar wel een beetje vochtig. Toen we terug liepen klaarde het op. We zijn nog een tijd bij het strand geweest, er is veel te zien. Toen doorgefietst naar de haven en daar gelopen naar een soort natuurlijk zwembad, mooi door mangroven, langs leguanen (weer!).  Er was een klein plateau vanwaar je het water in kon.  Wilbert en Arnold gingen even zwemmen en wij gingen even op het bankje zitten naast de zeeleeuw.  Ook hier weer op bijna elk bankje een zeeleeuw!  Het was een leuke plek. Daarna de fietsen teruggebracht en een leuk barretje gevonden bij het strand. Daar gegeten, toen barstte er wel een flinke bui los. Het begon overal te lekken en de tafel moest naar binnen worden getrokken. Toen het weer droog was richting hotel gegaan. We hadden nog een excursie op het programma staan. Met bijna iedereen gingen we naar de haven met een gids, Tamara. Dar gingen we in een bootje, gelukkig werd het weer steeds beter. Eerst gingen we rondvaren bij de eilandjes. Er zaten een paar Jan van Genten (blue footed boobies! ), maar de pinguïns waren niet te vinden. Toen gingen we naar een plek om te snorkelen.  Het ging helemaal onder begeleiding,  want het was best een beetje een golvende zee. Iedereen kreeg een snorkelset en flippers. Je kon ook een zwemvest aandoen. Dat bleek achteraf erg prettig, dan kost het niet zoveel kracht. Wij dus met zijn allen het water in, achter Tamara aan. Het was erg mooi, we zagen verschillende grote en kleinere vissen, een hele school blauwe vissen met gele staarten, gekleurde zeesterren, roggen, een muren, allemaal heel mooi! Bij het zandgedeelte gingen we slapende schildpadden zoeken. Eerst zagen we er een, hij lag op debodem te slapen. Toen zagen we er wel vijf bij elkaar, hele grote ook, heel bijzonder. Sommige kwamen vlak bij je omhoog om te ademen. Ook heel bijzonder waren de pendelende zeeleguanen die her en der voorbij kwamen. Soms vlak langs. Het was een heel bijzonder snorkeltripje!
Toen terug in de boot, beetje afdrogen en aankleden, want we gingen verderop aan land. Tintoreras island,  het eiland van de witpuntrifhaaien. Een heel apart landschap,  met allemaal lavapunten. Er broeden vele leguanen en we kwamen eerst langs grote groepen babyleguanen, heel lief!  Ze hebben een hele goede schutkleur, dus je moet goed kijken, dan zie je er steeds meer. Hele stapels op elkaar! Daar word je echt blij van. Verderop was een soort smalle strook water, waar de haaien zich in het seizoen ophouden.  Nu waren er twee, niet zoveel dus, maar wel mooi. TamaraTamarahet laatste eilamd had ze eigenlijk niet verwacht. Nog verder gelopen naar de nestplaatsen van de leguanen, waar mooie uitzichten waren. Toen op eigen tempo terug. Het was erg leuk en nog goed weer ook. We waren allemaal erg blij! Op de terugweg in de boot ook nog de kleine pinguïns gezien!  Prachtige luchten overal, het was een mooie dag!
Terug in het hotel gedoucht en toen met een groepje (6) gaan eten bij de iguanapoint bar, de bar van 's middags. Dat was gezellig en lekker. Ik had garnalen in knoflooksaus. Na het eten terug naar het hotel.
Zaterdag: Isabela - Santa Cruz
Laatste ochtend op Isabela.  Het bleek dat de flamingo's van gisteren nu in het programma zaten, maar goed, het was daar erg mooi. We gingen dus met zijn allen naar het flamingomeer. Het was mooi weer, zonnig en erg warm. Bij het flamingomeer waren maar twee flamingo's, dus door naar de schildpadden. Een mooi centrum met veel grote schildpadden. Er werd druk gepaard, wat gepaard (!) gaat met indrukwekkend geluid! Nog een magneetje gekocht in het winkeltje en toen rustig gaan teruglopen door de wetlands met de flamingo's en de andere mooie dieren. Leuke kleine krabben, leguanen, eenden met blauwe snaveld en een zonnetje erbij. Via het strand teruggelopen, alles blauw en zonnig, heerlijk.  Mooie foto's gemaakt, vooral met de leguanen!
Om 12.00u zouden we vertrekken naar het laatste eiland, Santa Cruz.

1. Yvonne:
    Prachtige reis!
  2. Betty Otto:
    8 mei 2017
    Net het leuke verslag gelezen. Geweldig dat je ons zo laat meegenieten. Ik weet dat het even doorzetten is als je eigenlijk doodmoe bent. ( Ik denk aan New York met mijn dagboek)! Wat een vakantie!! Die reuzenschildpadden. Dat komt me bekend voor. Ik heb ze ooit in Artis zien paren. Met
    indrukwekkend geluid! Lieve schatten, jammer dat het bijna voorbij is! Bedankt voor de mooie verhalen! Dikke kus. XXX XXX
  3. Wendy de jong:
    8 mei 2017
    Wat een mooie vakantie hebben jullie gehad en veel gezien ook.
    Hoeveel fotoos heb je wel niet gemaakt?
    leuk verslag waar je het idee krijgt van dat je daar ook graag eens naartoe zou willen.
    Vooral met al die mooie dieren.
  4. Riet Stokkel:
    8 mei 2017
    Wat hebben jullie toch veel gedaan en meegemaakt! Al die dieren onderweg,die zeeleeuwen waar je gewoon over struikelde,geweldig! Ik denk dat er nog wel een laatste verslag aankomt.
    Dank je wel tot nu toe. Fijne laatste dagen. Groetjes.
  5. Màrry:
    8 mei 2017
    Wat weer een prachtig reisversag van een prachtige reis!
  6. Christel:
    8 mei 2017
    Het eind volgt nog en natuurlijk de laatste foto's!